mandag den 27. august 2012

Svin, kål og fritter

Havde besøg af gode venner i weekenden, og skulle afprøve min "nye" stegeso, køb på loppe med kun det ene formål, at få afprøvet "pulled pork"-opskriften.

Men inden vi nåede til aftensmåltidet (som dog havde været i ovnen siden kl 8) var min veninde og jeg forbi "Relax - Slagelse spa og hamam" - til massage, ansigtsmaske og til sidst afslapning i spaområdet. Det var virkelig lækkert, og bestemt et besøg værd, hvis I er på disse kanter.

Men tilbage til maden: vi fik pulled pork, coleslaw og hjemmelavede mega fritter.

Pulled pork:

Et stk nakkefilet

Våd marinade:

  • 2 dl ketchup
  • 2 spsk ahornsirup
  • 2 spsk HP sauce
  • 2 spsk fransk sennep
  • 2 soya
  • 2 spsk olie
  • 2 tsk røget paprika
  • 2 slags chili
  • 2 fed hvidløg
Alle ingredienser blendes, og kommes ved stegen, som er afpudset, natten over. 10-12 timer før spisetid kommes stegen med marinade i en stegeso, og i ovnen ved 110 grader. Undervejs kan man dryppe den lidt med marinaden. Efter 10-12 timer er kødet lige til at flå fra hinanden :). Spises i en burgerbolle.

 

Vi kom også coleslaw i bollen

 

Opskriften havde jeg fundet her. Men i dressingen brugte jeg kun en spsk mayo, og i marinaden brugte jeg sød fransk sennep i stedet for dijon. Og så kom jeg lidt fint hakket blegselleri i også.

 
Og så fritterne:

Bagekartoflee skrælles og skæres i den størrelse fritterr man nu ønsker sig ( mine blev megafritter). Så lægges de i vand, mine hele dagen, det trækker stivelsen ud.

Så tørres de meget grundigt, og koges i olien første gang, ca 5-6 min. Tages op, afkøles, og steges så igen, 5-6 min, til de er gyldne. Jeg har aldrig lavet pomfritter før, men hold nu op, tror ikke det blir sidste gang, de var bare så gode!

Det færdige måltid, som også indeholdt en grøn salat med pærer.

 

 

2 kommentarer:

  1. Nøøøøøj det ser lækkert ud!!
    Min mand har prøvet det og snakkede læææænge om det, måske jeg skulle vise ham denne opskrift :)
    kh Libbie

    SvarSlet
  2. Det bør I virkelig prøve, det er SÅ lækkert :)

    SvarSlet