onsdag den 23. januar 2013

Cup-kager til kollegerne

Jeg havde en rest mascapone i køleskabet, efter de hjemmelavede pizza i søndags, stærkt inspireret af Gorm fra Magstræde 16, og hvad sku jeg så lige bruge den til?

Var omkring en portion tiramitsu... Men endte ud med disse cup-kager til mine kolleger :). Jeg lavede dem tidligt på sommeren med jordbær på toppen, med inspiration fra Emily Salomon. Men denne gang, hvor det jo ikke lige er jordbærsæcon... Kom jeg hindbær ned i dejen, efter den var kommet i formene.

Den ene uden den ellers super lækre mascapone-vanilie-creme er til den ene af mine kolleger, som er lidt kræsen :)

Jordbærkage Cupcakes (12 stk.)

175 g. smør

135 g. sukker

3 æg

200 g. grofrevet marcipan

150 g. mel

1 tsk. bagepulver

½ dl. mælk

Overtræk:

100 g. mørk chokolade

1 bakke jordbær

 

Vaniljecreme:

1 bæger marscapone

fintrevet skal af 1 usprøjtet citron

1½-2 tsk. vaniljesukker

 

Pisk smør og sukker cremet og luftigt.

Pisk herefter æggene i et af gangen. Pisk godt imellem hvert.

Tilsæt marcipanen.

Bland mel og bagepulver og pisk det i dejen.

Tilsæt til sidst mælken og pisk til dejen netop er ensartet.

Sæt 12 papirsforme i en muffinplade. Fordel dejen heri.

Bag kagerne i ca. 20 min. ved 200 grader. Lad dem køle helt af på en bagerist.

Når kagerne er kølet helt af smeltes chokoladen i mikroovn eller over vandbad.

Overtræk kagerne med chokoladen og lad dem tørre helt.

Til vaniljecremen piskes marscaponen sammen med vaniljesukker og citronskal.

Sprøjt eller smør vaniljecreme på hver kage og pynt med halve jordbær.

 

2 kommentarer:

  1. Hold da op hvor ser de skønne ud!!!!
    Heldige kollegaer....kommer du mon forbi Toftlund med én :)

    SvarSlet
  2. De er faktisk helt vildt lækre - så du må absolut igang. Toftlund kommer jeg ike lige forbi, og tænker den bliver kedelig med posten :)

    SvarSlet